موسسه هدهد > وبلاگ > تحصیل در روسیه > مهلت ثبت نام در دانشگاه های روسیه

مهلت ثبت نام در دانشگاه های روسیه

همه چیز در مورد مهلت ثبت نام دانشگاه‌های روسیه

همه چیز در مورد مهلت ثبت نام در دانشگاه های روسیه

مهلت ثبت نام در دانشگاه های روسیه یکی از موضوعات مهم برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور به شمار می‌آید. از آنجا که این کشور از پیشرفته‌‎ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، اپلای دانشگاه روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین منظور قصد داریم در این مقاله به جوانب گوناگونی در خصوص مهلت ثبت نام دانشگاه‌های روسیه بپردازیم.

همه چیز در مورد مهلت ثبت نام دانشگاه‌های روسیه 2

دانشگاه‌های روسیه

این کشور دارای دانشگاه‌های متعددی است که جزء برترین دانشگاه‌های جهان هستند. بسیاری از دانشگاه‌های روسیه در جایگاه برجسته‌ترین رتبه بندی “EECA” قرار گرفته‌اند. در سال‌های گذشته کشور روسیه مبالغ هنگفتی را به ارتقاء سطح امکانات و اعتلای علوم در دانشگاه‌های خود اختصاص داده است.

به علاوه این کشور در سال 2003 با پیوستن به پروسه “Bologna” متعهد شد که سیستم آموزشی خود را هم‌تراز با سایرکشورهای پیشرفته اروپایی قرار دهد. بر اساس این عهدنامه دانشگاه‌های روسیه می‌بایست در طول دوره‌های متعدد 4 ساله، مدارک لیسانس و طی دوره‌های 5 ساله، مدارک تخصصی را به دانشجویان ارائه کنند. سیستم آموزشی تحصیلات عالیه کشور روسیه، در سطح جهانی دارای رتبه 26 است. در ادامه پیش از بیان مهلت ثبت نام دانشگاه‌های روسیه، به معرفی برترین و مجهزترین دانشگاه‌های این کشور خواهیم پرداخت.

دانشگاه های برتر روسیه

دانشگاه نووسیبیرسک روسیه

دانشگاه سن پترزبورگ روسیه

دانشگاه دولتی Tomsk روسیه

دانشگاه MIPT یا فیزیک و تکنولوژی روسیه

دانشگاه فنی و مهندسی MAUMAN روسیه

دانشگاه ملی تحقیقات هسته‌ای MEPHI روسیه

دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو

دانشگاه پلی تکنیک سنت پترزبورگ روسیه

دانشگاه پژوهش ملی و موسسه عالی اقتصاد روسیه

دانشگاه ملی پلی تکنیک و پژوهش Tomask روسیه

رشته های نحصیلی در روسیه

علاوه بر آگاهی از مهلت ثبت نام دانشگاه‌های روسیه، شناخت رشته‌های تحصیلی موجود در این کشور نیز بسیار حائز اهمیت است. دانشگاه‌های روسیه دارای رشته‌های تحصیلی بسیار زیاد و متنوعی هستند. در این بخش ابتدا به معرفی رشته‌های تحصیلی به صورت کلی و سپس به بیان برترین رشته‌های تحصیلی در روسیه که دارای متقاضیان زیاد هستند، خواهیم پرداخت.

رشته های پزشکی

پزشکی عمومی و تخصصی (دارای گرایش‌های متعدد)، داروسازی، دندانپزشکی، پزشکی اطفال، طب ورزشی، روانشناسی بالینی و غیره

رشته‌های فنی و مهندسی

مهندسی منابع طبیعی، مهندسی راه و ساختمان، مهندسی صنعت هوانوردی، مهندسی کامپیوتر و مخابرات، کشتیرانی، مهندسی برق، کشاورزی و محیط زیست، مهندسی صنایع مواد غذایی و غیره (هر یک از این رشته‌ها دارای گرایش‌های متعدد و مختص به خود هستند).

همه چیز در مورد مهلت ثبت نام دانشگاه‌های روسیه 3

علوم انسانی و علوم پایه

بالغ بر 100 رشته در خصوص علوم انسانی و علوم پایه در دانشگاه‌های کشور روسیه تدریس می‌شوند. همانند مکانیک، ریاضیات، فیزیک، نانو تکنولوژی، جامعه شناسی، زبان شناسی، گردشگری، موسیقی، هنرهای نمایشی، طراحی، تبلیغات، مهندسی صدا و بسیاری از رشته‌های دیگر.

برترین رشته‌های تحصیلی در روسیه

آنچه که باید پیش از مهلت ثبت نام دانشگاه‌های روسیه به آن بیندیشید، برترین و پرمخاطب‌ترین رشته‌های دانشگاهی این کشور است. این رشته‌ها اغلب در کنار بازارکار پررونق خود، دارای ویژگی‌هایی همچون سادگی پذیرش و اعتبار بالا هستند.

مهندسی نفت و گاز

اقتصاد

زبان شناسی

جامعه شناسی

رشته خلبانی

پزشکی

دندانپزشکی

داروسازی

آی تی و کامپیوتر

رشته فناوری هسته‌ای

برترین رشته‌های دانشگاهی روسیه در مقطع کارشناسی

علوم کامپیوتر، مهندسی پزشکی، مهندسی هوافضا، علوم سیاسی، مدیریت کسب وکار، تجارت بین‌الملل، اقتصاد، جامعه شناسی، زبان شناسی.

برترین رشته‌های دانشگاهی روسیه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

زیست شناسی، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، مهندسی کامپیوتر، ریاضیات، فیزیک کوآنتوم، مدیریت مالی، حقوق، شیمی، کشاورزی ارگانیک، پزشکی هسته‌ای.

اپلای دانشگاه روسیه

با مطالبی که تاکنون در رابطه با شرایط مطلوب دانشگاه‌های کشور روسیه بیان شد، روشن است که تا چه میزان اپلای دانشگاه کشور روسیه برای تحصیل و آموزش مورد استقبال دانشجویان است. در این بخش به ذکر نکات کلی در خصوص اپلای دانشگاه این کشور خواهیم پرداخت.

برای اپلای دانشگاه روسیه نیازی به مدرک زبان نیست. اما دانشجویان موظف هستند پیش از ورود به دانشگاه در یک دوره 9 ماهه آموزش زبان روسی شرکت کنند. در کنار آموزش زبان، دروس پایه و پیش نیاز رشته مورد نظر دانشجویان هم، به آن‌ها تعلیم داده خواهد شد.

نکته دیگر در خصوص اپلای دانشگاه کشور روسیه این است که امکان تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی برای تمامی مقاطع فراهم است. بدین منظور متقاضیان باید دارای نمره 6 مدرک آیلتس باشند. جایگاه برتر دانشگاه‌های این کشور در کنار هزینه پایین تحصیل در آن‌‎ها، بر میزان اشتیاق متقاضیان برای ثبت نام در دانشگاه‌های روسیه می‌افزاید.

شرایط سنی تحصیل در روسیه

شرایط سنی تحصیل هم، مانند مهلت ثبت نام دانشگاه‌های روسیه بسیار مهم است. اما در این رابطه باید بگوییم که محدودیت سنی این کشور برای تحصیل، تنها مربوط به سنین پایین و زیر 17 سال است. یعنی افراد زیر 17 سال نمی‌توانند بدون ارائه مدرک دیپلم، برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور اقدام کنند. بنابراین هیچگونه محدودیت سنی برای پذیرش در دانشگاه‌های کشور روسیه وجود ندارد.

حداقل معدل برای تحصیل در روسیه

برای تحصیل در روسیه علاوه بر معدل، رزومه تحصیلی متقاضیان هم بسیار اهمیت دارد. به طور کلی کسانی که معدل دیپلم آن‌ها بالای 15 باشد می‌توانند به راحتی و بدون محدودیت برای تحصیل در روسیه اقدام کنند. اما در صورتی که معدل دیپلم متقاضیان پایین‌تر از 15 باشد، باید با استفاده از رزومه علمی خود، شانس تحصیل در روسیه را امتحان کنند.

دعوتنامه دانشگاه روسیه

دریافت دعوتنامه دانشگاه روسیه گامی است که باید پس از درخواست یا همان اپلای بردارید. برای این امر باید مدارکی همچون فرم درخواست تکمیل شده، کپی گذرنامه یا کارت شناسایی، کپی مدرک پایان تحصیلات دوره متوسطه همراه با کارنامه حاوی ریزنمرات خود را به سفارت کشور روسیه ارسال کنید تا پس از تایید، دعوتنامه تحصیل در این کشور را برایتان پست نمایند.

هزینه ویزای تحصیلی در کشور روسیه

یکی دیگر از مواردی که در کنار مهلت ثبت نام دانشگاه‌های روسیه برای متقاضیان اهمیت دارد هزینه ویزای تحصیلی در روسیه است. البته این موضوع به عوامل گوناگونی بستگی خواهد داشت. اما به صورت میانگین می‌توان گفت هزینه اخذ این نوع ویزا به صورت عادی حدود مبلغ 135 دلار و به صورت فوری 173 دلار است (این رقم ثابت نیست و در هر سال تغییر می‌کند).

 

همه چیز در مورد مهلت ثبت نام دانشگاه‌های روسیه 4

مهلت ثبت نام دانشگاه‌های روسیه

برای پذیرش در دانشگاه‌های کشور روسیه و آغاز تحصیل در ماه سپتامبر می‌توان از یک ژانویه تا یک ژوئن اقدام نمود. این بازه زمانی ممکن است تا یکم سپتامبر هم به طول انجامد و امکان درخواست برای متقاضیان وجود داشته باشد.

 

سوالات متداول

  1. دانشگاه‌های روسیه دارای چه رشته‌هایی هستند؟

رشته‌های دانشگاهی کشور روسیه بسیار زیاد و متنوع است که شامل گروه‌های گوناگونی از انواع رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی، پزشکی، مهندسی و غیره می‌شود.

برترین رشته‌های دانشگاهی روسیه کدامند؟

رشته مهندسی نفت و گاز، اقتصاد، زبان شناسی، جامعه شناسی، رشته خلبانی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، آی تی و کامپیوتر، رشته فناوری هسته‌ای.

  1. شرایط سنی دانشگاه‌های روسیه چگونه است؟

محدودیت سنی در این خصوص وجود ندارد. اما افراد زیر 17 سال بدون ارائه مدرک دیپلم پذیرفته نخواهند شد.

  1. هزینه ویزای تحصیلی روسیه چه قدر است؟

حدود 135 دلار تا 173 دلار که البته این رقم متغیر بوده و ثابت نیست.

  1. مهلت ثبت نام دانشگاه‌های روسیه چه زمانی است؟

دانشجویانی که تمایل دارند از ماه سپتامبر یعنی از ابتدای آغاز سال تحصیلی در دانشگاه شرکت کنند، باید از یک ژانویه تا یک ژوئن برای ثبت نام اقدام نمایند.

 

جمع بندی

کشور روسیه یکی از پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین کشورهای جهان است که سالانه متقاضیان زیادی برای تحصیل در این کشور اقدام می‌کنند. در این مقاله به بررسی جوانب گوناگون مهلت ثبت نام در دانشگاه های روسیه پرداختیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.