موسسه هدهد > وبلاگ > تحصیل در روسیه > تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در روسیه + سوالات پرتکرار

تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در روسیه + سوالات پرتکرار

تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در روسیه + سوالات پرتکرار

تحصیل پزشکی در روسیه با تاریخچه‌ای بلند و شهرتی فراوان، برخورداری از جمعیتی از پزشکان ماهر و دانشجویان با سطح دانش عالی است. برای دانشجویانی که می‌خواهند همزمان با تحصیل در رشته پزشکی، با فرهنگ جدیدی آشنا شوند و نگرشی بین المللی درباره این حرفه پیدا کنند، تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی گزینه بسیار مناسبی است.

تحصیل پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی، یکی از گزینه‌های بسیار محبوب در بین دانشجویان ایرانی است که به دنبال پیگیری شغل پزشکی با تجربه‌ای بین‌المللی هستند. به خصوص برای دانشجویانی که به دنبال یادگیری به زبان انگلیسی هستند، تحصیل پزشکی در روسیه یک گزینه عالی است؛ بنابراین، انتخاب تحصیل در روسیه به عنوان گامی مهم در پیشرفت حرفه پزشکی می‌تواند موجبات شروع یک شغل موفق و موثر در این زمینه را فراهم آورد.

متقاضیانی که برای تحصیل پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی اقدام می‌کنند پس از اتمام تحصیل و اخذ مدرک، به راحتی می‌توانند ادامه تحصیلات خود را در کشورهایی از جمله آلمان و اتریش و کانادا و استرالیا و آمریکا و انگلیس و سوئد انجام داده و به آن کشورها مهاجرت کنند.هر چند که زبان تحصیلی دوره تخصص و فوق تخصص پزشکی در روسیه، انگلیسی است.

در ادامه با این مطلب از کمپانی مهاجرت دانشجو به روسیه هدهد (روس مهاجر) همراه ما باشید.

 

طول دوره پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی

دوره پزشکی در روسیه، مانند بسیاری از دوره‌های پزشکی در دیگر کشورها، به دو مرحله تقسیم می‌شود. مرحله اول که معمولاً شامل 6 سال تحصیل است، شامل دروس عمومی و پایه‌ پزشکی می‌باشد. در این مرحله، دانشجویان با مباحثی مانند شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی و علوم پایه دیگر پزشکی آشنا می‌شوند.

مرحله دوم تحصیلی که به عنوان دوره پسا دانشگاهی شناخته می‌شود، شامل تخصص‌های پزشکی مختلف مانند جراحی، داخلی، کودکان، زنان و غیره است. طول این دوره، به تخصصی که دانشجویان انتخاب می‌کنند، بستگی دارد. در بعضی از تخصص‌ها، مدت زمان این دوره تا 6 سال نیز می‌تواند افزایش یابد.

در کل می‌توان گفت که طول دوره پزشکی در روسیه بین 6 تا 7 سال متغیر است و بسته به تخصص‍‌ های مختلف، مدت زمان آن متفاوت خواهد بود.

دانشگاه های پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایران در روسیه

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، لیستی از دانشگاه‌های معتبر و تایید شده در کشورهای مختلف جهان را اعلام کرده است. بر اساس این لیست، دانشگاه‌های پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایران در روسیه عبارتند از:

1- دانشگاه علوم پزشکی فدرال بالتیک امانوئل کانت (Immanuel Kant Baltic Federal University, I.M. Sechenov First Moscow State Medical University)

2- دانشگاه علوم پزشکی کازان (Kazan Federal University)

3- دانشگاه علوم پزشکی سنت پترزبورگ (St. Petersburg State Medical University)

4- دانشگاه علوم پزشکی نیجنی نووگورود (Nizhny Novgorod State Medical Academy)

5- دانشگاه علوم پزشکی روستوف (Rostov State Medical University)

بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر در مورد دانشگاه های پزشکی در روسیه، با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سفارت روسیه در ایران تماس گرفته شود.

 

هزینه های تحصیل پزشکی در روسیه از طریق زبان انگلیسی

هزینه های تحصیل در دانشگاه های پزشکی در روسیه، بستگی به دانشگاه و تخصص مورد نظر دانشجو دارد. به طور کلی، هزینه های تحصیل در دانشگاه های پزشکی در روسیه برای دانشجویان خارجی که به زبان انگلیسی تحصیل می کنند، بیشتر از هزینه های دانشجویان داخلی است. برای مثال، هزینه های تحصیل در دانشگاه های برتر پزشکی در روسیه می‌تواند بین 5,000 تا 10,000 دلار در سال باشد. این هزینه ها شامل هزینه های تحصیلی، اقامتی، غذایی و سایر هزینه های مرتبط با زندگی در روسیه می‌شود.

به علاوه، باید در نظر داشت که هزینه های تحصیل پزشکی در دانشگاه های برتر در روسیه، معمولاً بالاتر از این مقدار خواهد بود که برای کسب اطلاعات دقیق در این زمینه پیشنهاد می شود با کارشناسان ما در مجموعه مهاجرتی هدهد در ارتباط باشید.

برای دانشجویانی که قصد دارند به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های پزشکی روسیه تحصیل کنند، هزینه تحصیل ممکن است بیشتر از دانشجویان روسی زبان باشد، به دلیل اینکه دوره آموزشی برای دانشجویان غیرروسی زبان به صورت تخصصی و با هزینه‌های بالاتر برای ارائه خدمات به زبان انگلیسی طراحی شده است.

به علاوه، باید به هزینه‌های دیگری نیز توجه کرد که ممکن است در هنگام تحصیل در خارج از کشور برای دانشجو پیش آید، از جمله هزینه‌های اقامت، حمل و نقل، بیمه و هزینه‌های دیگر.

پیشنهاد مقاله مرتبط: هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

برای مثال، برای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی ایمان در مسکو، هزینه‌های تحصیلی در حدود 4500 دلار آمریکا در هر سال تحصیلی محاسبه می‌شود. همچنین، برای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی سنت پترزبورگ، هزینه‌های تحصیلی در حدود 4000 دلار آمریکا در هر سال تحصیلی تخمین زده می‌شود.

بهتر است در صورت علاقه به تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی، به سایت رسمی هر دانشگاه مورد نظر مراجعه کرده و در مورد هزینه‌های تحصیل و سایر جزئیات آگاهی کسب کنید.

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه به عوامل مختلفی مانند محل قرارگیری دانشگاه، نوع مسکن، نوع غذا، میزان استفاده از وسایل حمل‌ونقل و سبک زندگی فردی بستگی دارد. برای مثال، در شهرهای بزرگی مانند مسکو و سنت پترزبورگ، هزینه‌های زندگی بیشتر از سایر شهرهای کوچکتر مانند نیژنی نووگورود و سامارا است. بعنوان مثال اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مسکو ممکن است حدود 300-500 دلار آمریکا در ماه باشد، در حالی که در شهرهای کوچکتر مانند نیژنی نووگورود ممکن است حدود 150-250 دلار آمریکا باشد.

هزینه غذا نیز بستگی به نوع غذا و سبک زندگی فردی دارد. برای مثال، غذا خوردن در رستوران‌های بزرگ و مجلل در مسکو معمولاً بالاتر از سایر شهرها است. با این حال، می‌توانید از مغازه‌های زنجیره‌ای مانند مترو، پیرس و دیگر مغازه‌های زنجیره‌ای استفاده کنید که هزینه‌های کمتری نسبت به رستوران‌ها دارند.

به طور کلی، هزینه زندگی در روسیه برای دانشجویان معمولاً در حدود 400-600 دلار آمریکا در ماه است. این هزینه شامل اجاره مسکن، هزینه غذا، وسایل شخصی، کتاب‌ها و لوازم تحریر، تفریح و سایر هزینه‌های روزمره است.

 

شرایط تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی

علاوه بر رشته پزشکی، دانشگاه‌های روسیه برای تحصیل در رشته‌های دیگر علوم پزشکی نیز محبوبیت دارند. این رشته‌ها شامل دندانپزشکی، پرستاری، بهداشت عمومی، بهداشت محیط، داروسازی و فیزیک درمانی هستند.

برای ورود به دوره تحصیلی در این رشته‌ها نیز به طور مشابه با رشته پزشکی، باید دارای مدرک لیسانس در رشته مورد نظر باشید. همچنین، تقریباً همه دانشگاه‌های روسیه دوره‌های تحصیلی را به دو زبان روسی و انگلیسی ارائه می‌دهند. در نتیجه، دانشجویان خارجی می‌توانند در دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی در رشته‌های علوم پزشکی شرکت کنند.

هزینه تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی نیز مانند هزینه تحصیل در رشته پزشکی است و بستگی به دانشگاه، محل قرارگیری دانشگاه و نوع دوره تحصیلی دارد.

 

سن مناسب برای تحصیل پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی چقدر است؟

سن مناسب برای تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی در روسیه بسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی ممکن است متفاوت باشد. برخی دانشگاه‌ها حداکثر سن متقاضیان را محدود کرده اند، در حالی که دیگر دانشگاه‌ها محدودیت خاصی در این زمینه ندارند.

اما به طور کلی، برای تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی در روسیه، باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید. همچنین، برخی دانشگاه‌ها ممکن است حداقل سن بالاتری را برای تحصیل در برنامه‌های تحصیلی خاص مانند تخصص‌های پزشکی پیشنهاد کنند. بنابراین بهتر است برای هر دانشگاه و برنامه تحصیلی خاص، شرایط مورد نیاز را بررسی کنید.

مدارک لازم جهت تحصیل پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی

برای تحصیل در رشته پزشکی در روسیه، مدارک زیر الزامی است:

  • مدرک دبیرستانی: دانشجو باید دارای مدرک دبیرستانی باشد که نشان دهنده تحصیلات دوره متوسطه است.
  • مدرک زبان: دانشجو باید مدرک زبان رسمی را ارائه دهد. در بعضی از دانشگاه‌های روسیه، ممکن است بخواهند دانشجو به دوره پیش دانشگاهی زبان بپردازد.
  • مدرک دانشگاهی: دانشجو باید دارای مدرک لیسانس در رشته پزشکی باشد.
  • گذراندن آزمون ورودی: برخی از دانشگاه‌های روسیه برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی، آزمون‌های ورودی برگزار می‌کنند.
  • مدارک پزشکی: برخی دانشگاه‌های روسیه ممکن است بخواهند دانشجویان خارجی مدارک پزشکی مانند پروانه پزشکی را ارائه دهند.
  • مدارک تحصیلی قبلی: در صورتی که دانشجو تحصیلات بیشتری از مدرک لیسانس در رشته پزشکی دارد، باید مدارک تحصیلی قبلی را نیز ارائه دهد.

لازم به ذکر است که نحوه پذیرش و مدارک مورد نیاز ممکن است برای هر دانشگاه متفاوت باشد.

شرایط پذیرش برای تخصص پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی

شرایط پذیرش برای تحصیل پزشکی در روسیه بسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی متفاوت است. با این حال، برخی از شرایط پذیرش مشترک برای دانشگاه‌های پزشکی در روسیه عبارتند از:

  • داشتن مدرک لیسانس در رشته پزشکی یا رشته‌های مرتبط.
  • ارائه مدرک رسمی زبان انگلیسی مانند TOEFL یا IELTS برای دانشجویانی که زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم یا خارجی خود را انتخاب کرده‌اند.
  • گذراندن آزمون ورودی به زبان روسی یا انگلیسی که ممکن است شامل سوالات چندگزینه‌ای، تشریحی، کارآزمایی بالینی و برخی موارد دیگر باشد.
  • ارائه مدارک پزشکی و دیگر مدارک آموزشی مانند پروانه پزشکی یا مدرک تخصصی مرتبط، در صورتی که مدرک لیسانس پزشکی به تنهایی برای ورود به دوره تخصصی کافی نیست.
  • برخی دانشگاه‌ها ممکن است از دانشجویان بین‌المللی بخواهند قبل از ثبت نام، یک دوره پیش دانشگاهی زبان را در دانشگاه بگذرانند.

 

 

شرایط کار و اقامت پس از تحصیل پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی

شرایط کار و اقامت پس از تحصیل در روسیه بسته به شغل و ویزای کاری که برای شما صادر شده است، متفاوت است. اگر شما بعد از پایان تحصیلات خود در روسیه می‌خواهید در این کشور کار کنید، باید ویزای کاری درخواست کنید. ویزای کاری در روسیه توسط کارفرمای شما در این کشور درخواست می‌شود و اگر موفق به دریافت آن شوید، می‌توانید به صورت قانونی در روسیه کار کنید.

همچنین، پس از پایان تحصیل در روسیه، شما می‌توانید یک ویزای اقامت درخواست کنید. این ویزا به شما اجازه می‌دهد که برای یک مدت مشخص در روسیه باقی بمانید. برای دریافت ویزای اقامت، باید شرایط مشخصی از جمله پاسپورت معتبر، مدارک تحصیلی و دارایی مالی کافی را داشته باشید.

لازم به ذکر است که پس از پایان تحصیلات، شما می‌توانید به کار خود در روسیه ادامه دهید یا به کشور خود بازگردید. اگر می‌خواهید به کشور خود بازگردید، باید مطمئن شوید که دارای تمامی مدارک لازم برای خروج از کشور هستید.

شهریه دانشگاه های پزشکی در روسیه به تومان

همانطور که گفتیم شهریه دوره های پزشکی در دانشگاه های روسیه برای دانشجویان خارجی معمولا بالاتر از شهریه دانشجویان داخلی است. با توجه به این موارد، قیمت شهریه دانشگاه های پزشکی در روسیه به تومان می تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال، برای دانشجویان خارجی که به زبان انگلیسی در دانشگاه های پزشکی روسیه تحصیل می کنند، شهریه ممکن است بین 6 تا 12 هزار دلار (با توجه به نرخ دلار در تاریخ نگارش همین مقاله) در سال باشد. برای دانشجویانی که به زبان روسی در دانشگاه های پزشکی روسیه تحصیل می کنند، شهریه ممکن است پایین تر از این باشد.

به هر حال، باید توجه داشت که شهریه فقط یکی از هزینه های مرتبط با تحصیل در روسیه است و هزینه های دیگری مانند هزینه های زندگی، اقامت و تأمین مالی نیز باید در نظر گرفته شود.

 

دوره پادفک چیست؟

دوره پادفک Preparatory Department) ) یا همان دوره آمادگی پیش‌دانشگاهی، دوره‌ای است که برای دانشجویان خارجی برگزار می‌شود تا آن‌ها را برای شرکت در کلاس‌های دانشگاهی آماده کند. این دوره به دانشجویان خارجی کمک می کند تا در زمینه زبان روسیه، ریاضیات، فیزیک، شیمی و دیگر موارد آمادگی لازم را برای شروع تحصیل در دانشگاه‌های روسیه کسب کنند.

به طور کلی، دوره پادفک برای دانشجویانی که به زبان روسیه آشنایی ندارند، بسیار مفید است و می‌تواند آن‌ها را برای ورود به دانشگاه‌های روسیه آماده کند.

پیشنهاد مطالعه مقاله مرتبط در سایت هدهد: دوره پادفک ارزان در روسیه

رنکینگ دانشگاه های پزشکی روسیه

رتبه‌بندی دانشگاه‌های پزشکی در روسیه توسط سازمانی به نام «رتبه‌بندی جهانی شناخته شده دانشگاه‌ها(URAP) » صورت گرفته است. بر اساس این رتبه‌بندی، دانشگاه‌های پزشکی روسیه به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه مدیکال سنت پترزبورگ
  • دانشگاه مدیکال مسکو
  • دانشگاه مدیکال سیبریا
  • دانشگاه مدیکال کازان
  • دانشگاه مدیکال نیژنی نووگورود

به علاوه، دیگر دانشگاه‌های پزشکی معتبر روسیه عبارتند از:

  • دانشگاه مدیکال روستوف
  • دانشگاه مدیکال ایوانوفو
  • دانشگاه مدیکال آستراخان
  • دانشگاه مدیکال کراسنودار
  • دانشگاه مدیکال ولگاگراد

 

تحصیل پزشکی

لازم به ذکر است که رتبه‌بندی دانشگاه‌ها ممکن است در مراکز مختلف و با استفاده از معیارهای مختلفی صورت گیرد؛ بنابراین این لیست تنها یک راهنمای کلی است و برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب دانشگاه، بهتر است از منابع و مراجع معتبر دیگر نیز استفاده کنید.

 

جمع بندی

روسیه یکی از کشورهایی است که در زمینه آموزش پزشکی شناخته شده است. در این کشور، دانشجویان پس از گذراندن دوره تحصیلی در مقطع دانشگاهی، می‌توانند پروانه پزشکی را دریافت کنند.

آموزش پزشکی در روسیه شامل دوره‌هایی همچون زیست‌شناسی، شیمی، آناتومی، فیزیولوژی و علوم پایه دیگر است. همچنین دوره تحصیلی پزشکی در روسیه شامل دوره‌های پیش‌درمانی، دوره کلینیکی و دوره دستیاری می‌شود.

در نهایت، باید گفت که تحصیل پزشکی در روسیه از طریق یک دوره تحصیلی مدت ۶ ساله در دانشگاه‌های معتبر انجام می‌شود. پس از گذراندن این دوره، دانشجویان می‌توانند به عنوان پزشک فعالیت خود را در این کشور یا کشورهای دیگر با توجه به شرایطی خاص شروع کنند.

 

سوالات متداول:

۱. چه مدت زمانی برای تحصیل در رشته پزشکی در روسیه نیاز است؟

برای تحصیل در رشته پزشکی در روسیه، دانشجویان نیاز به گذراندن دوره تحصیلی ۶ ساله در دانشگاه دارند.

۲. آیا دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در دانشگاه‌های پزشکی در روسیه تحصیل کنند؟

برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی در روسیه، دانشجویان بین‌المللی باید شرایط مخصوص به خود را مطابق با دستورالعمل دانشگاه مورد نظر برآورده کنند. این شرایط ممکن است شامل زبان‌های خارجی، تحصیلات قبلی، ارزیابی سلامتی و مدارک مورد نیاز دیگر باشد.

۳. پس از اتمام دوره تحصیلی در روسیه، آیا فرصت شغلی در این کشور وجود دارد؟

بله، پس از گذراندن دوره تحصیلی در روسیه و دریافت پروانه پزشکی، فرصت شغلی در این کشور وجود دارد. پزشکان می‌توانند در بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، دانشگاه‌ها و سایر مراکز پزشکی کار کنند. البته اینکه چقدر فرصت شغلی در اختیار پزشکان موجود است، به شرایط بازار کار، تقاضا در هر منطقه و شهر متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.