موسسه هدهد > وبلاگ > تحصیل در روسیه > تحصیل دندانپزشکی در روسیه به انگلیسی (بررسی شرایط، مزایا، هزینه‌ها و…)

تحصیل دندانپزشکی در روسیه به انگلیسی (بررسی شرایط، مزایا، هزینه‌ها و…)

تحصیل دندانپزشکی در روسیه به انگلیسی (بررسی شرایط، مزایا، هزینه‌ها و…)

در حوزه بهداشت و درمان، رشته دندانپزشکی از جمله حوزه‌هایی است که همواره نیاز جامعه به خدمات آن، رو به افزایش بوده و برای تامین نیازهای جامعه از افراد مجرب و متخصص در این زمینه استفاده می‌شود.

در دانشگاه‌های روسیه، دوره تحصیلی دندانپزشکی به زبان انگلیسی برای دانشجویان ارائه می‌شود که در آن مباحث مختلفی مانند آناتومی، داروشناسی، تکنیک‌های جراحی دندانپزشکی و بسیاری از مهارت‌های مرتبط با آن آموزش داده می‌شود. با استفاده از این دانش و مهارت‌ها، دانشجویان قادر خواهند بود تا مشکلات دندانی و فکی را تشخیص دهند، درمان‌هایی را ارائه کنند و درنهایت پیشگیری از بیماری‌های دندانی و فکی را انجام دهند.

از آنجا که دانشجویان دندانپزشکی به دلیل بالا بودن تقاضا و ارزش اجتماعی این حرفه، برخوردار از شرایط مالی و شغلی مناسب هستند، به همین دلیل انتخاب این رشته توسط دانشجویان بسیاری در سراسر جهان مورد توجه قرار می‌گیرد.

در این مقاله از سلسله مقالات وبلاگ کمپانی مهاجرتی هدهد (روس مهاجر) قصد داریم تا به تمام جزئیات مربوط به تحصیل دندانپزشکی در روسیه به انگلیسی بپردازیم تا به سوالات افراد متقاضی در این زمینه پاسخی جامع داده باشیم؛ پس پیشنهاد می‌شود که تا پایان همراه ما باشید.

فهرست مطالب

مزایای تحصیل

دندانپزشکی در روسیه

تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور روسیه به انگلیسی دارای مزایای بسیاری است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان موارد زیر را برشمرد:

1- برنامه‌های آموزشی با کیفیت

دانشگاه‌های روسیه به عنوان یکی از پیشروان آموزش و پژوهش در زمینه دندانپزشکی، دوره‌های آموزشی با کیفیت و بالا ارائه می‌دهند. دانشجویان در این دانشگاه‌ها از اساتید مجرب و متخصص در این حوزه درس می‌گیرند و تجربیاتی گران‌بها در این زمینه به دست می‌آورند.

2- هزینه تحصیل پایین

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های روسیه بسیار پایین‌تر از دانشگاه‌های کشورهای اروپایی و آمریکا است. به همین دلیل، تحصیل در روسیه برای دانشجویان از کشورهایی که ارزش پولشان با ارزش پول روسیه تفاوت دارد، بسیار اقتصادی خواهد بود.

3- شرایط زندگی مناسب

شرایط زندگی در روسیه برای دانشجویان ایرانی بسیار مناسب است. دانشجویان در آپارتمان‌های دانشجویی مدرن و با شرایط بهداشتی و رفاهی بالا زندگی می‌کنند. همچنین، شبکه حمل و نقل عمومی در روسیه بسیار پیشرفته است و دانشجویان می‌توانند با استفاده از این شبکه، به راحتی به محل تحصیل خود بروند.

4- فرصت‌های شغلی

برای دانشجویانی که در روسیه تحصیل می‌کنند، فرصت‌های شغلی بسیار خوبی در دنیای دندانپزشکی وجود دارد. دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی و گذراندن دوره‌های کارورزی می‌توانند در کشور روسیه مشغول به کار شوند.

5- بورسیه تحصیلی

با تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی در کشور روسیه از حدود 15000 نوع بورسیه تحصیلی که برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شده است، بهره‌مند خواهید شد.

6- تحصیل به دو زبان

فراهم بودن امکان تحصیل دندانپزشکی به هر دو زبان روسی و انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل در این کشور بزرگ است.

 

معایب تحصیل دندانپزشکی در روسیه

بی شک هر کشوری در دنیا که برای تحصیل انتخاب شود در کنار مزایایی که دارد، برخی معایب هم در کنار خود خواهد داشت. خوشبختانه کشور روسیه به دلیل برخورداری از شرایط ایده‌آل حتی با وجود جنگ اخیر خود در سال 2022، انتخابی بسیار مناسب برای تحصیل دندانپزشکی به انگلیسی است.

اما اگر بخواهیم از معایب تحصیل در روسیه مواردی را نام ببریم می‌توان به تحصیل و زندگی در دمای زیر صفر درجه این کشور اشاره که در حدود 4 ماه از سال ادامه دارد. از آنجایی که ایران کشوری چهار فصل با جغرافیایی گرم و خشک است؛ بنابراین ممکن است دانشجویان ایرانی که به این کشور سفر می‌کنند، کمی طول بکشد تا با سرمای روسیه عادت کنند.

البته تمام سرمای روسیه تنها در محیط‌های باز تجربه خواهد شد و سایر مکان‌ها معمولا گرمایی کاملا مطلوب دارند.

دوره تحصیل دندانپزشکی در روسیه به انگلیسی

دوره تحصیل دندانپزشکی در روسیه معمولاً 5 سال به طول می‌انجامد. این دوره شامل دوره یک‌ساله پایه برای یادگیری مباحث عمومی و دوره ۴ساله بالینی است. در دوره بالینی، دانشجویان مهارت‌های عملی را در زمینه دندانپزشکی کسب می‌کنند و در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها آن را به صورت عملی پیاده‌سازی می‌کنند.

پس از گذراندن دوره دندانپزشکی در روسیه، دانشجویان حق کار ندارند. آنها پیش از شروع به کار حرفه‌ای باید ابتدا یک دوره کارآموزی یک‌ساله در دندانپزشکی را زیر نظر متخصص دندانپزشکی بگذرانند و سپس یک دوره رزیدنتی ۲ساله را جهت کسب تجربه‌های لازم سپری کنند. پس از گذراندن موفقیت‌آمیز این دوره‌ها، دانشجو می‌تواند فعالیت رسمی خود را آغاز کند یا بسته به شرایطی که دارد، ادامه تحصیل دندانپزشکی در روسیه را جهت کسب مدارک بالاتر دنبال کند.

کسب مدارج بالاتر که همان تخصص دندانپزشکی در روسیه است، زمانی بین 2 تا 3 سال را نیاز دارد و افراد دانشجو می‌توانند در رشته‌های زیر ادامه تحصیل دهند:

  • دندانپزشکی کودکان
  • دندانپزشکی درمانی (therapeutic stomatology)
  • جراحی دندان
  • دندانپزشکی پروتزی
  • ارتودنسی

اما آن دسته از دانشجویانی که خارج از روسیه دندانپزشکی عمومی خود را گذرانده‌اند، باید قبل از ورود به مقطع تخصص، دیپلم آبی (ناسترفیکاتسیا) را دریافت کرده باشند.

 

شرایط تحصیل دندانپزشکی در روسیه به انگلیسی

برای ورود به دوره تحصیل دندانپزشکی در روسیه، دانشجویان باید حداقل دارای مدرک دیپلم دبیرستانی یا معادل آن با معدل مطلوب باشند. همچنین، برخی از دانشگاه‌های روسیه برای ورود به دوره دندانپزشکی آزمون دانشگاهی تحت عنوان USE را برگزار می‌کنند که دانشجویان باید در دروس شیمی، زیست شناسی و زبان نمره قابل قبولی را کسب کنند.

در کل، شرایط و نیازمندی‌های ورود به دوره تحصیلی دندانپزشکی در روسیه بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است. برای مثال در برخی دانشگاه‌ها شرط معدل بالا به هیچ عنوان ملاکی جهت پذیرش دانشجو نیست؛ اما قبولی در آزمون عمومی دولتی (USE) کاملا الزامی است.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی روسیه

شرایط دریافت ویزای تحصیلی روسیه به زبان انگلیسی ممکن است بر اساس نوع دوره تحصیلی، دانشگاه و دیگر عوامل متفاوت باشد، اما در کل برخی از شرایط عمومی شامل موارد زیر است:

1- پذیرش‌نامه از دانشگاه روسیه: شما باید ابتدا از یک دانشگاه روسیه پذیرفته شوید و نامه پذیرش مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی را دریافت کنید.

2- پاسخگویی به سوالات مهاجرتی: برای درخواست ویزای تحصیلی، شما باید به سوالات مربوط به تحصیل در روسیه و مهاجرت به این کشور پاسخ دهید.

3- مدارک و مستندات مورد نیاز: شما باید مدارک و مستندات مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی را ارائه کنید، از جمله پاسپورت، عکس‌های رسمی، نامه پذیرش دانشگاه، مدارک تحصیلی و…

4- داشتن بیمه بهداشت: شما باید گواهی سلامت داشته باشید تا بتوانید ویزای تحصیلی دریافت کنید.

5- مسائل مالی: شما باید از نظر مسائل مالی و بودجه تحصیلی خود در روسیه توانایی داشته باشید که هزینه‌های مربوط به تحصیل، زندگی و اقامت در این کشور را پرداخت کنید.

6- سن: در برخی موارد، سن نیز به عنوان یکی از شرایط دریافت ویزای تحصیلی روسیه مطرح می‌شود. سن معمولاً باید بین ۱۸ تا ۳۵ سال باشد.

نکته: زمان ارسال درخواست دعوت‌نامه به سفارت روسیه از 30 تا 50 روز است و طی 10 روز توسط سفارت به متقاضی تحویل داده خواهد شد. به یاد داشته باشید اعتبار ویزای دریافتی تنها 90 روز است؛ بنابراین به محض ورد به خاک روسیه لازم است نسبت به تمدید آن اقدام کنید.

واحدهای درسی دندانپزشکی در روسیه

واحدهای درسی دندانپزشکی در دانشگاه‌های مختلف روسیه با هم تفاوت‌هایی دارند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به وب‌سایت رسمی هر دانشگاه مراجعه کنید. اما اگر بخواهیم به‌عنوان‌مثال واحدهای دندانپزشکی دانشگاه سچینوا مسکو را نام ببریم به شرح زیر است:

اسامی دروس (فارسی)

تعداد واحدتعداد ساعات درسی
فیزیک/ریاضی۳۹۰
شیمی۳۹۰
زیست شناسی۳۹۰
کمک‌های اولیه۳۹۰
ایمنی زندگی۳۹۰
تاریخ۲۶۰
زبان روسی۶۱۸۰
زبان لاتین۳۹۰
آناتومی۶۱۸۰
جنین شناسی و سلول شناسی۶۱۸۰
متریال دندان۳۹۰
تربیت بدنی و ورزش۲۶۰
تاریخ پزشکی۲۶۰
فیزیک پزشکی۲۶۰
اخلاق حرفه‌ای در دندان پزشکی۲۶۰
بیوشیمی۶۱۸۰
فیزیولوژی نرمال۶۱۸۰
پروپد دندان پزشکی۱۲۳۶۰
آناتومی سروگردن۳۹۰
فلسفه۳۹۰
اطلاعات پزشکی۳۹۰
تمرین به دست آوردن مهارت‌های حرفه‌ای و تجربی۳۱۲

 

شرایط و مدارک لازم جهت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر روسیه

دانشجوی متقاضی پس از اینکه موفق به دریافت “دعوت‌نامه برای تحصیل در خارج از کشور” از وزارت مهاجرت فدراسیون روسیه شد، بایستی برای درخواست ویزای تحصیلی به سفارت یا کنسولگری روسیه در کشور خود مراجعه کند. برای این کار به مدارک زیر در کنار پیش‌شرط‌های قبلی نیاز است:

  • پاسپورت معتبر و رسمی؛
  • ارائه فرم درخواست ویزا؛ دقت شود که فرم به طور کامل تکمیل و امضا شده باشد؛
  • دو عکس پاسپورت باکیفیت در اندازه‌های 35 میلی‌متر × 45 میلی‌متر با پس‌زمینه سفید
  • ارائه نامه پشتیبانی ویزا از دانشگاه مورد نظر
  • کپی نامه پذیرش از دانشگاه
  • گواهی سلامت بیماری‌ها پرخطر مانند ایدز (HIV)

دانشگاه‌های دندانپزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایران

وزارت بهداشت ایران هرساله لیستی کامل از دانشگاه‌های خارجی که مدارک معادل آن در ایران مورد تایید است را معرفی می‌کند.

طبق آخرین لیست تعیین شده توسط وزارت بهداشت ایران، دانشگاه‌های زیر مورد تایید قرار گرفته‌اند. البته ذکر این نکته ضروری است که تایید یا عدم تایید یک دانشگاه توسط وزارت بهداشت لزوماً نشان دهنده میزان سطح علمی آن نیست. وزارت بهداشت معمولا دلایل مختلفی را برای تایید یا عدم تایید هر دانشگاه در نظر می‌گیرد.

  • دانشگاه دولتی پزشکی و دندانپزشکی اودوکیمو مسکو (رتبه جهانی: 822 – شهریه: 75000 روبل)
  • دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو (رتبه جهانی: 78 – شهریه: 325000 روبل)
  • دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگ (رتبه جهانی: 242 – شهریه: 334500 دلار)
  • دانشگاه پیروگو (رتبه جهانی: 242 – شهریه: 460000 دلار)
  • دانشگاه دولتی پزشکی سچینوا مسکو (رتبه جهانی: 301 – شهریه: 850000 روبل)

برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دندانپزشکی در روسیه

جدول زیر محبوب‌ترین دانشگاه‌های پزشکی روسیه برای دانشجویان بین‌المللی را نشان می‌دهد .زبان آموزش رشته‌های دندانپزشکی در دانشگاه‌های زیر انگلیسی است.

نام دانشگاه‌هاهزینه‌های سالانه به روبل
دانشگاه دولتی تامبوف150000
دانشگاه لوباچفسکی320000
دانشگاه دولتی پزشکی آستارا خان

دانشگاه پزشکی دولتی اورال269620
دانشگاه ایالتی نووگورود169950
سچنوف اولین دانشگاه پزشکی دولتی مسکو
دانشگاه پزشکی دولتی ساراتوف

 

هزینه تحصیل دندانپزشکی در روسیه به تومان

هزینه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه‌های روسیه متفاوت است و به عواملی مانند دانشگاه و شهری که دانشگاه در آن واقع شده است بستگی دارد.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که هزینه‌های دیگری مانند هزینه‌های زندگی، اقامت، بیمه، کتاب‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی نیز باید متقابلاً پرداخت شود.

هزینه برای دانشجویان ساکن روسیه 300 تا 500 دلار در هر ماه متغیر است. یکی از مزیت‌های تحصیل و زندگی در روسیه هزینه پایین اقامت در مقایسه با سایر دانشگاه‌های مشابه در سراسر جهان است. در نظر بگیرید که بخش آسیایی و اروپایی فدراسیون روسیه به مراتب هزینه‌های زندگی متفاوتی را برای دانشجویان به همراه دارد؛ اما به طور متوسط هزینه تحصیل از 5000 تا 12000 دلار در سال متغیر است. البته این نکته را در نظر بگیرید که هزینه‌ها به صورت سالانه پرداخت می‌شوند.

حال با تمام این شرایط و با احتساب هر دلار 45000 تومان (در زمان نگارش این مقاله)، می‌توان هزینه تحصیل پزشکی در روسیه به تومان را سالانه تا 500 میلیون تومان در نظر گرفت که در دانشگاه‌های مختلف این عدد با تقریب چند تومان به سمت بالا یا پایین متفاوت است.

انواع اقامتگاه دانشجویی در روسیه

برای دانشجویان ایرانی که به کشور روسیه جهت تحصیل دندانپزشکی مهاجرت می‌کنند معمولا سه حالت مختلف جهت اقامت وجود دارد که عبارت‌اند از:

اقامت در خانه

یکی از گزینه‌های اسکان رایج برای دانشجویان خارجی، زندگی با خانواده‌های میزبان است. اگرچه این مورد ممکن است کمی بیشتر از خوابگاه‌های دانشگاه هزینه داشته باشد، اما اقامتگاه‌ها فرصتی عالی برای شما فراهم می‌کند تا به طور کامل در زبان و فرهنگ روسی غرق شوید.

خوابگاه‌های دانشگاه

هزینه خوابگاه‌های دانشگاه های روسیه از 500 روبل (7 دلار آمریکا) تا 5000 روبل (780 دلار) در ماه متغیر است و اغلب ارزان‌تر از اجاره‌های خصوصی هستند. خوابگاه‌های دانشگاه همیشه دارای آشپزخانه و حمام مشترک هستند و معمولاً در محوطه دانشگاه قرار دارند. همچنین اغلب در نزدیکی کافه‌ها و امکانات ورزشی قرار دارند.

با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان خارجی، خوابگاه را انتخاب می‌کنند؛ بنابراین این گزینه ممکن است فرصت بیشتری برای معاشرت با دانشجویان دیگر به شما بدهد. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که فقط دفتر دانشگاه شما می‌تواند به شما یک مکان در خوابگاه، اجاره بدهد و تنها نهادی است که می‌تواند تصمیم بگیرد آیا واجد شرایط زندگی در خوابگاه هستید یا خیر.

اقامتگاه اجاره‌ای خصوصی

بسیاری از دانشجویان ترجیح می‌دهند در چند ماه اول در یک مسکن خصوصی در خوابگاه بمانند. برخی از دانشگاه‌ها به شما در یافتن اقامتگاه‌های خصوصی کمک می‌کنند، اجاره این مکان‌ها از طریق دانشگاه یا مشاور املاک بهترین راه برای یافتن مسکن امن و سریع است!

هزینه‌های زندگی دانشجویی در روسیه

مانند سایر کشورها، هزینه زندگی در روسیه تا حد زیادی به موقعیت و سبک زندگی شما بستگی دارد. برای مثال، قیمت‌ها در مسکو و سنت پترزبورگ در مقایسه با سایر شهرهای روسیه می‌تواند بسیار متفاوت باشد. اما میانگین کلی برای هزینه‌های زندگی در روسیه به شرح زیر است:

  • وعده غذایی: 500 روبل (8 دلار آمریکا)
  • اجاره ماهانه: 15,871 – 22,810 روبل (247 – 356 دلار آمریکا)
  • حمل و نقل ماهانه: 1740 روبل (27 دلار آمریکا)

کار پس از تحصیل در رشته دندانپزشکی در روسیه

اغلب دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، پس از تحصیل در یک کشور، تمایل دارند در همان کشور بمانند و به زندگی خود ادامه دهند. کشور روسیه هم از این امر مستثنی نیست. همچنین دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی از نظر حقوقی، شانس زیادی برای ماندن و اقامت در کشور روسیه را دارند.

اما برای دریافت اقامت و کار پس از تحصیل در روسیه باید پس از اتمام تحصیلات خود در کشور روسیه یک شغل مرتبط با تخصص خود پیدا کنید و سپس سایر مراحل قانونی اقامت را طی کنید. اما نکته مهم این است که درآمد دندانپزشکی در روسیه در مقایسه با ایران کمتر و پزشکان در این کشور درآمد نسبتا پایینی دارند؛ بنابراین اگر از درآمد بالا صرف نظر کنیم، روسیه یک مکان عالی برای زندگی و مهاجرت است.

جمع‌بندی

روسیه با برخورداری از نظام آموزشی قدرتمند و پشرو با امکانات گسترده می‌تواند یکی از انتخاب‌های ایده‌آل برای تحصیل دندانپزشکی به انگلیسی در خارج از ایران باشد. همچنین با بورسیه‌های متنوعی که دولت روسیه برای تحصیل در این کشور در نظر گرفته است، باعث شده تا تحصیل در روسیه یک انتخاب مقرون‌به‌صرفه برای ایرانیان علاقه‌مند باشد.

چنانچه تصمیم گرفته‌اید که برای ادامه تحصیل خود به روسیه سفر کنید. مجموعه مهاجرتی هدهد (روس مهاجر سابق) باتکیه‌بر تجربه چندین و چند ساله در زمینه اعزام دانشجو به روسیه، آماده است که به سوالات و نیازها شما در این زمینه پاسخ دهد تا با کمترین چالش در مسیر تحصیلی خود گام بردارید.

 

 

سوالات متداول:

1) شرایط پذیرش دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل دندانپزشکی در روسیه چیست؟

برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در روسیه به انگلیسی، دانش آموزان باید تحصیلات دبیرستان خود را گذرانده باشند. آنها باید دروس علمی مانند زیست شناسی، فیزیک و شیمی خوانده باشند. نمرات مهارت زبان انگلیسی برای دانش آموزانی که مایل به تحصیل در برنامه‌های آموزش انگلیسی هستند، مورد نیاز است.

2) هزینه تحصیل دندانپزشکی در روسیه چقدر است؟

هزینه تحصیل دندانپزشکی در روسیه بسیار مقرون‌به‌صرفه است. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند شهریه سالانه بین 2500 تا 11800 دلار را انتظار داشته باشند.

3) چه بورسیه‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی در روسیه وجود دارد؟

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای بورسیه‌های دولتی درخواست دهند. این بورسیه‌ها پس از اتمام آزمون ورودی اعطا می‌شوند. بورسیه‌های دولتی معمولا کل شهریه یک دانشجو را پوشش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.