موسسه هدهد > وبلاگ > تحصیل در روسیه > تحصیل در مقطع دکترا روسیه (مدارک، شرایط، مراحل اخذ در سال 2024)

تحصیل در مقطع دکترا روسیه (مدارک، شرایط، مراحل اخذ در سال 2024)

تحصیل در مقطع دکترا در روسیه

فدراسیون روسیه یا روسیه به عنوان بزرگ‌ترین کشور جهان معرفی شده است. این کشور در شمال اوراسیا واقع شده و به‌قدری پهناور است که تنها با چهارده کشور اروپایی و آسیایی مرز زمینی دارد و با بسیاری از کشورهای جهان مرز آبی دارد. روسیه به دو اقیانوس آرام شمالی و منجمد شمالی و همچنین به سه دریای خزر، سیاه و دریای بالتیک راه دارد با آگاهی از تفاوت زمانی 9 ساعت در غربی‌ترین و شرقی‌ترین مناطق روسیه، می‌توان به وسعت این سرزمین پی برد. همچنین بیش از صد و چهل میلیون نفر در این سرزمین پهناور زندگی می‌کنند. پایتخت روسیه مسکو است. جمعیت این کلانشهر وسیع بیش از دوازده میلیون نفر است که حدود سه و نیم برابر کلانشهر تهران جمعیت دارد. زبان رسمی مردم این کشور روسی است؛ اما بیست و هفت زبان رسمی دیگر نیز در نقاط مختلف کشور صحبت می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا درمورد شرایط تحصیل در مقطع دکترا روسیه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

تحصیل در مقطع دکترا در روسیه

روسیه کشوری با فرایند آموزشی متفکرانه و سیستم آموزش عالی است که تحصیل در این کشور را به یک فرصت استثنایی برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است تا با مهاجرت و تحصیل در این کشور با فرهنگ و تاریخ غنی روسیه بیشتر آشنا شوند چرا که می‌توان گفت تأثیرگذارترین افراد تاریخ جهان در این کشور زاده شده شده‌اند.

وضعیت روسیه برای برای تحصیل دانشجویان ایرانی نیز مطلوب است. اکثر دانشگاه‌های روسیه به بخش دولتی تعلق دارند اما تعدادی از آن‌ها نیز به عنوان دانشگاه‌های خصوصی روسیه طبقه بندی می‌شوند. در این مقاله، ما قصد داریم مروری بر موضوعات مهم تحصیل در مقطع دکتری در روسیه داشته باشیم تا شما نیز بتوانید تصور درستی در خصوص تحصیل در این کشور داشته باشید.

 

چرا تحصیل در مقطع دکترا در روسیه؟

سؤالی که ممکن است برای بسیاری از متقاضیان ایجاد شود این است که چرا بهتر است برای تحصیل در مقطع دکترا روسیه را انتخاب کنند؟ تحصیل در روسیه به این معنی است که می‌توانید یکی از بیست و یک دانشگاه با رتبه بندی جهانی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید. در واقع می‌توان گفت کیفیت بالای تدریس در دانشگاه‌های روسیه کاملاً اثبات شده است. علاوه بر این، می‌توان پردیس‌های پر از امکانات دانشگاه‌های برتر روسیه را نیز از مزایای تحصیل در مقطع دکترا در روسیه در نظر گرفت.

چرا تحصیل در مقطع دکترا در روسیه؟

علاوه بر امکانات آموزشی مجهز، روسیه دارای امکانات تفریحی بسیاری در سراسر کشور است که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. این شامل همه رشته‌های تحصیلی در همه زمینه‌ها می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت محبوبیت این کشور برای تحصیل بسیار زیاد است. البته فراموش نکنید که روسیه زمستان‌های سرد و سختی دارد. روسیه همچنین وب سایتی برای دانشجویان رشته‌های غیر حضوری ایجاد کرده است که دانشجویان را به دانشگاه متصل می‌کند. حدود 250،000 دانشجوی بین المللی در روسیه وجود دارند که مطلوب بودن شرایط تحصیل در روسیه را ثابت می‌کند.

ساختار آموزش دکتری در روسیه

روسیه در سال 2003 با پیوستن به روند بولونیا سیستم آموزش عالی خود را با سایر دانشگاه‌های اروپایی هماهنگ کرد. در واقع با توجه به این ساختار، دانشجویان دانشگاه در یک چرخه آشنا و سه مرحله‌ای شروع به تحصیل می‌کنند. مدت زمان تحصیلات دکتری در روسیه بین سه تا چهار سال است که از ماه سپتامبر تا ژوئن برگزار می‌شود. این کشور که دارای 766 دانشگاه مهم و متفاوت است که توانسته‌اند بیست و یک برنده جایزه نوبل را به جهان معرفی کند.

در روسیه دو روش برای اخذ دکترا وجود دارد. یکی از این روش‌ها مدرک دکتری دانشگاه و روش بعدی مدرک دکتری نواک است. مورد اول معادل دکتری معمولی در سایر کشورها، به ویژه کشورهای اروپایی است، در حالی که دکترای نواک مشابه مدرک فوق دکتری در سایر کشورها است. مسیر تحصیل در مقطع دکتری نواک اغلب به عنوان دوره تحصیلات تکمیلی شناخته می‌شود که دانشجویان دکتری آن را آرزوی خود می‌دانند.

دانشجوی کارشناسی ارشد به طور معمول عناصر زیر را به عنوان برنامه دکتری خود در پیش خواهد داشت: سخنرانی‌ها و سمینارها، دوره‌ها، تحقیقات و در نهایت نوشتن و ارائه پایان نامه و سپس دفاع از آن. تحصیل در مقطع دکتری در روسیه به صورت تمام وقت یا پاره وقت امکان پذیر است؛ اما به خاطر داشته باشید که این مطالعه نباید بیش از سه سال طول بکشد.

روند تحصیل در مقطع دکتری در روسیه بر اساس روندی برنامه‌ریزی شده پیش می‌رود و در دانشگاه‌های این کشور از دانشجویان انتظار می‌رود که در دوره دکتری خود چندین درس را پاس کنند. همچنین ممکن است از نظر فلسفه و مهارت‌های زبان خارجی مورد آزمایش قرار بگیرند. پایان نامه دکترا بخش مهمی از کاندید شدن برای دریافت مدرک نواک در روسیه است. این بخش مهم مطالعه با توجه به رشته تحصیلی شما و قدرت تحقیق شما ارزیابی می‌شود.

توجه داشته باشید که قبل از ارائه پایان نامه دکتری، باید یافته‌های خود را ارائه دهید و در یک بحث قوی به عنوان پایان نامه شرکت کنید. پس از این ارائه، هیئت نظارت تحقیقات لازم را انجام می‌دهد و در مورد ادامه روند تحقیق یا تغییر آن نظرات خود را به شما اعلام می‌کنند. اگر حداقل دو سوم مخاطبان و داوران بحث شما را تأیید کردند، می‌توانید روی پایان نامه خود کار کنید.

 

هزینه تحصیل در مقطع دکترا و بورسیه‌های دکترا در روسیه

یکی دیگر از موضوعات مهم، هزینه تحصیل در مقطع دکترا در روسیه است. البته هزینه زندگی در روسیه را نیز باید اضافه کرد. توجه داشته باشید که کار در روسیه می‌تواند شیوه زندگی در این کشور را راحت‌تر کند؛ بنابراین، با دانستن مشاغل مورد نیاز روسیه می‌توانید در این زمینه موفق‌تر باشید. در این قسمت از مقاله، هزینه و بورسیه تحصیل در مقطع دکترا در روسیه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هزینه تحصیل در مقطع دکترا در روسیه با توجه به شرایط آموزشی و دانشگاه مورد نظر متفاوت است. متوسط هزینه ​​تحصیلات دکترا در روسیه حدود 3500 یورو در سال است.

اما دولت روسیه بورسیه‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. سالانه حدود 15000 بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی در دانشگاه‌های دولتی روسیه تعلق می‌گیرد. این بورسیه‌ها شامل شهریه، کمک هزینه ماهانه برای هزینه‌های زندگی و هزینه‌های اقامت است. قابل ذکر است که هر کشور سهمیه خاصی در دریافت بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی دارد. برای اطلاع از شرایط سهمیه می‌توانید با دانشگاه مقصد یا سفارت روسیه تماس حاصل فرمایید.

در مرحله بعد، باید درخواست تحصیل خود را با ثبت نام کامل در پرتال رسمی روسیه آغاز کنید و سطح مهارت زبان انگلیسی خود را اثبات کنید. بورسیه تحصیلی به افراد واجد شرایط بر اساس سابقه رقابتی شما و عملکردتان در امتحانات اعطا می‌شود.

برای دریافت پذیرش و بورسیه، ارسال مدارک به دانشگاه مورد نظر ضروری است. اگر درخواست اولیه شما تأیید شود، دانشگاه با شما را برای دریافت بورسیه دکترا، مصاحبه حضوری انجام خواهد داد.

 

دانشگاه‌های روسیه برای مطالعات دکتری

انواع مختلفی از دانشگاه‌ها در روسیه وجود دارد. دانشگاه‌های تخصصی مانند دانشگاه ایالتی مسکو و دانشگاه دولتی سن پترزبورگ دارای استانداردهای بالایی برای پذیرش دانشجو هستند. این دانشگاه‌ها سطح علمی بالای خود را ازطریق تحقیقاتی که در سال‌های اخیر ارائه داده‌اند به اثبات رسانده‌اند.

دانشگاه‌های تحقیقاتی ملی نوع دیگری از انواع دانشگاه‌های روسیه هستند. به طور کلی دوازده مورد از این دانشگاه‌ها در روسیه وجود دارند که بودجه بیشتر برای تحقیقات، تجهیزات و آموزش به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.

نوع دیگر دانشگاه‌های فدرال این کشور است که بودجه دولتی دارند. در نهایت، آخرین مدل دانشگاه‌های آکادمی روسیه هستند که در زمینه‌های تخصصی به دانشجویان آموزش می‌دهند. اگرچه بودجه دانشگاه‌های دولتی توسط دولت تأمین می‌شود، اما تعداد دانشگاه‌های خصوصی نیز در کشور رو به افزایش است.

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع دکترا روسیه

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع دکترا روسیه

متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا در روسیه ابتدا باید درخواست پذیرش و مدارک مورد نیاز را ارائه دهند که شامل مدارک شناسایی از جمله، کارت ملی و شناسنامه و همچنین گواهی پزشکی است (چراکه باید مشخص شود دانشجو از بیماری خاصی رنج نمی‌برند). عکس، گذرنامه و مدرک کارشناسی ارشد نیز از جمله مدارک معمول برای ورود و تحصیل در مقطع دکترا در روسیه است. همه مدارک باید با یک کپی رسمی همراه باشند و البته این مورد الزامی است.

 

سؤالات متداول در مورد تحصیل در مقطع دکترا در روسیه

آیا دانشگاه‌های روسیه شهرت جهانی خوبی دارند؟

بله اکثر دانشگاه‌های این کشور دارای رتبه بسیار بالایی در رتبه بندی جهانی هستند و جزو 500 دانشگاه برتر جهان هستند.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه روسیه چقدر است؟

متوسط ​​تحصیلات دکتری سالانه در روسیه حدود سه هزار و پانصد یورو است.

آیا امکان دریافت بورسیه برای تحصیل در مقطع دکترا در روسیه وجود دارد؟

بله دولت روسیه بورسیه‌های مختلفی را برای دانشجویان دکتری ارائه می‌دهد.

آیا بورسیه‌های دکتری در روسیه فقط شامل شهریه می‌شود؟

خیر این بورسیه‌ها شامل شهریه، کمک هزینه ماهیانه برای هزینه‌های زندگی و هزینه‌های اقامت است.

تحصیل در مقطع دکترا در روسیه چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان تحصیلات دکتری در روسیه بین سه تا چهار سال است که از ماه سپتامبر تا ژوئن برگزار می‌شود.

مدل‌های تحصیلی برای مقطع دکتری در روسیه چیست؟

در روسیه دو روش برای اخذ دکترا وجود دارد. یکی از این روش‌ها مدرک دکتری دانشگاه و روش بعدی مدرک دکتری نواک است.

مدارک ضروری برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه چیست؟

شما باید گذرنامه، نامه پذیرش از دانشگاه، فرم تکمیل شده ویزا، گواهی پزشکی، گواهی عدم سوء پیشینه، عکس گذرنامه، بیمه درمانی و … را ارائه دهید.

آیا امکان کار در مقطع دکترا در روسیه وجود دارد؟

بله هنگام تحصیل در روسیه می‌توانید با شرایط خاصی مجوز کار بگیرید.

آیا امکان تحصیل در مقطع دکتری در روسیه به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله تحصیل در مقطع دکترا در روسیه به دو زبان روسی و انگلیسی امکان پذیر است.

 

سخن پایانی

روسیه با توجه به امکانات خود، فرصت‌های تحقیقاتی نامحدودی را برای دانشجویان دکتری فراهم می‌کند. به طور کلی، دلایل مختلفی برای انتخاب روسیه برای تحصیل در مقطع دکترا وجود دارد:

فرهنگ‌های متنوع، از کلان شهرهای باشکوه سن پترزبورگ و مسکو گرفته تا تاندرای سیبری منجمد، قیمت مناسب و هزینه پایین زندگی، بورسیه تحصیلی و… که مفصلاً در مطالب فوق به آن‌ها پرداخته شد؛ بنابراین، اگر در مورد تحصیل در مقطع دکترا در روسیه سؤالی دارید می‌توانید از قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.